PROJECT: BRINK

Voor dit project werkte ik in een team met klasgenoten (Noah, Rick, Roos en Julia) met dit team zijn we gekoppeld aan een gegeven organisatie of bedrijf, in ons geval was dit Brink. Naar aanleiding van een vraag en een bezoek op locatie zijn wij onderzoek gaan doen hoe wij de identiteit en het imago van Brink konden aanpassen met behulp van de ontwerpvraag. Met de resultaten uit het onderzoek die daarbij zijn gemaakt hebben wij 5 concepten bedacht.
Voor we het project begonnen was het belangrijk dat we als groep goed van elkaar weten wat onze sterke en zwakke kanten zijn op werkgebied. Door dit duidelijk in kaart te brengen hebben we een swot analyse gemaakt, hiermee kan je overzichtelijk zien wat je aan elkaar hebt in een team.
Voor het bezoek aan het bedrijf hebben we een klein onderzoek gedaan naar Brink, maar voor ons was het toen nog vrijwel onduidelijk wat Brink nou precies inhield. Tijdens het bezoek kregen we een presentatie en was er achteraf tijd om vragen te stellen. Na het bezoek werd dat steeds duidelijker voor ons wat Brink precies inhield. Brink is een bouw, infra en vastgoed advies bureau die zich ook  bezig houd met software.
Wij zijn aan de slag gegaan met de gekregen ontwerpvraag: “Op welke manier kunnen interventies van BRINK samen met hun netwerk, tot nieuwe gedachten leiden over grote vraagstukken als: toenemende verstedelijking, schaarste van grondstoffen, materialen en mensen, vormgeving van de energietransitie en tekorten op de woningmarkt? Wat kan het effect hiervan zijn op het imago van BRINK als toekomstbouwer en matchmaker?”
Zoals je kan lezen is dit een behoorlijke mond vol, daarom was het voor ons van belang om de ontwerpvraag kort en bondig te maken zodat we met concrete ideeën konden komen. De vraag die wij ervan hebben gemaakt is: “BRINK wil in gesprek met hun klanten over grote vraagstukken. Hoe krijgen ze een gesprek daar over? Wat voor effect heeft dat (gesprek) op het imago van BRINK?
Om een goed beeld van Brink te krijgen hebben we een moodboard gemaakt van de huidige situatie en onze toekomstvisie voor Brink. Bij de huidige situatie hebben we het niet hele spannende imago van de bouw in beeld gebracht. Bij het toekomst beeld hebben wij meer diversiteit, duurzame materialen en visueel aantrekkelijkere data visualisaties toegevoegd.
Eerste versie huidig situatie
Eerste versie huidig situatie
Tweede versie huidig situatie (aangepast)
Tweede versie huidig situatie (aangepast)
toekomstvisie
toekomstvisie
Om concreter te krijgen wat we wilden gaan ontwerpen voor Brink hebben we de ladder of abstraction gebruikt. Hiermee maak je van een vaag begrip iets heel concreet. Dit werkte helaas niet goed voor een bedrijf als Brink omdat ze zoveel verschillende vakgebieden hebben waar ze zich mee bezighouden. Uiteindelijk hielp het voor ons heel erg om de ontwerpvraag concreter te maken en antwoorden te geven op wie, wat, waar en hoe.
Toen het voor ons duidelijk was wat wij gingen ontwerpen hebben we onze ideeën snel in beeld gebracht door middel van mockups, hierdoor krijg je sneller een visie van wat je nou echt wilt gaan ontwerpen.
Als team hebben we besloten om alle concepten uit te werken die wij het sterkst vonden, dit waren allemaal gesprek starters. We hebben 5 concepten gekozen die we precies over ons 5 konden verdelen. Ik mocht het bekertje ontwerpen die gericht was op het interne gebruik. Het concept is dat het bekertje gebruikt kan worden als gesprek starter maar we hadden ook een afvalbak ontworpen waar je de bekertjes in kan gooien, maar nog belangrijker het prikbord element waar je antwoord op de vraag kan achterlaten. De afvalbak had Roos ontworpen, we hebben er samen voor gezorgd dat het ontwerp zodanig overeen kwam dat het duidelijk is voor de gebruiker dat het bekertje daar weggegooid kan worden. 
Verder zijn er nog gesprek starter kaartjes ontworpen door Julia die gebruikt kunnen worden tijdens meetings en evenementen. Noah heeft een poster ontworpen die meer gericht was op een lunch evenement voor Brink om meer in contact te komen met hun klanten. Rick heeft billboards ontworpen die meer gericht zijn om het gesprek te starten op de bouw. We hebben alles met mockups gepresenteerd om het beeld zo duidelijk mogelijk over te brengen.
Back to Top