PROJECT: IMAGO TATTOOS

Na verschillende keuzes te hebben gemaakt heb ik gekozen voor het onderwerp tattoos. Ik heb zelf tattoos en het wordt erg geaccepteerd door mijn leeftijdsgenoten, maar de generatie van mijn ouders kijken daar heel anders naar. Ik ben ook snel na mijn keuze in gesprek gegaan met mijn ouders, zij staan er nog erg tussen in, ze haten het niet maar stimuleren het ook zeker niet. 
Tijdens het gesprek kwam ook al snel mijn mening naar voren dat ik vind dat mensen van 18 nog niet de keuze mogen hebben om een tattoo te laten zetten. Ik ben van mening dat je rond die leeftijd nog niet hele bewuste keuzes maakt en daardoor misschien de verkeerde keuze maakt voor iets dat de rest van je leven op je lichaam staat. Dit heeft ook heel erg te maken met trends, omdat jonge mensen toch wel sneller geneigd zijn om trends te volgen. ​​​​​​​
Om het thema goed in beeld te krijgen heb ik een selectie aan tattoo trends opgezocht en gecategoriseerd. Hier zag ik al snel de herhaling van tattoos en besefte ik mij dat veel tattoos helemaal niet uniek zijn. Daarom ging ik mijzelf afvragen, hoe uniek zijn tattoos? Zelf gaf deze vraag mij meer motivatie om verder mee te gaan dan het voorkomen dat jonge mensen de verkeerde keuze maken. 
In de ideate fase heb ik de morphological matrix gebruikt om snel op nieuwe ideeën te komen. Hier is niet direct het uiteindelijke idee uit gekomen, maar toen ik mijn ontwerp vraag ging specificeren kwam het idee redelijk snel.
Mijn nieuwe ontwerp vraag werd, "hoe zorg ik er voor dat mensen makkelijker hun eigen tattoo kunnen ontwerpen?" Zo ontstond het idee voor een boekje waarin je je eigen tattoos kan ontwerpen doormiddel van verschillende technieken.
Tijdens de les van Nina hebben we een prototype gemaakt van ons concept. Daar heb ik een snelle opzet gemaakt van de inhoud van het boekje. Dit boekje heb ik ook gebruikt om te testen bij de gebruiker. Ik wilde expres testen bij een persoon die niet heel goed kan tekenen van zichzelf. Ik heb mijn collega gevraagd of zij een paar opdrachten voor mij kon maken.
Uit die test kwam dat het voor mensen die niet heel goed kunnen tekenen/creatief zijn, het moeilijk is om zomaar iets te tekenen. Bij de persoon waar ik had getest merkte ik dat ze erg op zoek ging naar herkenbare vormen en niet abstract. Bij het meer gecompliceerde raster werkte het wel beter om abstract te tekenen. Met deze feedback kon ik weer verder met het aanscherpen van de inhoud van het boekje. Ook heb ik hier besloten om mijn doelgroep te veranderen naar mensen die open staan om hun eigen tattoos te ontwerpen. Dit kwam nog meer naar voren toen ik iemand uit een tattoo shop sprak.
Via een vriendin kon ik langs bij een tattoo shop in den Haag, hier heb ik iemand gesproken over mijn concept. Die vertelde mij dat er veel mensen toch nog wel naar tattoo shops gaan voor een specifieke artiest dus ook een bepaalde stijl. Dit gaf voor mij ook de bevestiging dat het verkopen van het boekje misschien niet de beste plek is in de tattoo shop.
Na een feedback rondje in de klas kon ik weer verder met het uitwerken van mijn concept. Ik kreeg veel goede feedback, maar ook kritische punten zoals "waar ga je het verkopen?", hier was ik nog niet helemaal over uit. Uiteindelijk leek een museumshop/giftshop (van een modern museum) mij een goed plek om het boekje te verkopen, hier komen vaak creatieve mensen. 
Ook kreeg ik een goede tip om met huidkleurig papier te gaan werken als schetspapier. Dit idee heb ik uiteindelijk ook verwerkt in mijn boekje. 
Hierboven zie je een paar testjes met huidskleur tinten, de onderdelen die ik in het boek wil gaan verwerken, een schets voor de cover en een voorbeeld van conditional design.
Toen ik mijn rasters wat verder had uitgewerkt ben ik deze weer gaan testen, dit keer bij klasgenoten. Ook hier merkte ik weer dat mensen herkenbaarheid aan het zoeken waren in het raster en niet zozeer abstract werk aan het maken waren. Bij sommige heb ik daarom er opdrachten bij gegeven, ook dit werkte niet heel goed omdat het daardoor weer te beperkt werd. Daarom kreeg ik als tip mee om met voorbeelden te werken, dus iets waarvan mensen kunnen zien wat ze allemaal kunnen tekenen.
Voor de conditional design opdracht ben ik gebleven bij de opdracht uit het Conditional Design Manifesto, deze is van Luna Maurer, Edo Paulus, Jonathan Puckey en Roel Wouters. Op hun website staan verschillende opdrachten, de versie die ik heb gekozen vond ik het beste bij tattoos passen. Als toevoeging heb ik nog een bladzijde aan het boek toegevoegd met sjablonen, deze kan je gebruiken om een gedeelte van je ontwerp uit te kaderen. 
Voor het ontwerp van de cover heeft ook wat tijd gekost. Eerst ben ik gaan kijken naar wat voor formaat ik wilde werken. Na geen besluit te kunnen maken ben ik mij maar gaan focussen op het ontwerp. Ik wist al snel dat ik iets met grafische en hand getekende vormen wilden gaan doen. Hier ben ik een tijdje mee gaan spelen tot ik tevreden was. 
Toen ik met de typografie bezig was kon ik maar geen font vinden die goed aansloot bij het ontwerp. Toen ik bezig was met het stikkervel met alle verschillende typefaces schoot het mij te binnen, ik moest daar ook iets mee doen in de huisstijl. ​​​​​​​
Het boekje bestaat dus uit drie hoofdstukken, Grids, Conditional design en Stickers. Binnen in het boekje zit nog een wat kleiner boekje met verschillende tinten huidskleur, bedoeld als schetsboek. Voor elk hoofdstuk staat er een uitleg en een voorbeeld.  
Voor mijn presentatie heb ik een stand gemaakt die in beeld brengt hoe het boek in de winkel zou komen te liggen.
De poster heb ik ontworpen om er voor te zorgen dat de boekjes ook echt gezien worden in de publieke ruimte en dat het niet alleen gevonden kan worden in een giftshop. Het idee is dat er een evenement zou zijn waar je je zelf ontworpen tattoo zou kunnen later zetten voor een goedkopere prijs bij een tattoo shop.
Back to Top